Albrecht Durer, “Melancolia”, 1514
Der findes et kobberstik, Dürers Melankolia. Aktuelt i en tid, hvor tabet af
tro, mening, tillid, kærester, venskaber, tillid til institutionerne og politik er
på spil. Kunne man gennemtrænge melankoliens skal, som det menneske,
der stak hovedet igennem himmelhvælvingen og orienterede sig om, hvad
der var på den anden side? Kan man det? Det vil Kontekst. Kontekst vil
benytte sig af værktøjerne, der ligger spredt på jorden som Melankoliens
engel, tage dem op og bygge et hus hinsides og fri af den melankolske
opgivelse. Gennem billedet og skulpturen at få kræfter til at rejse sig op
tværs gennem tidens misere.
Tekst af Louis Jensen
Tetsuko Matsuzuka Jensen “Miku” paper Mache 23 x 13 x 8 cm
Marianne Thingholm Akryl på lærred “Organic” 115 x 100 cm
Lisbeth Thingholm Tushpen på voksdug “Frog” 130 x 100 cm
Bjørn Kromann-Andersen Radering “The Crow” 10 x 20 cm
Bjørn Kromann-Andersen “Erosion” Fotografi
Bjørn Kromann-Andersen Radering ” Earthquake” 10 x 20 cm
Form
Til sidst falder det sammen i én form, erindringen, sproget og kroppens eufori når tanken står foran sin opfyldelse. Så bygger det sig sammen, komponerer sig, skruer sig ind i sig selv, vridende sig til ét stykke, men derefter altid åbnende sig påny, og da stadig under denne tavse virbreren, denne parathed til udsigelse og deltagelse som var det et politisk testamente, som var det en blomsterflue der står summende, der står svirrende på sine vinger, en dynamo der driver livet op i fart, ind i en højere lyshed, og da samtidig rummende en langt skarpere, en ubarmhjertigere afvisning. Fornemmet som værende sig selv helt uden omskrivning fra vingespids til vingespids.
Og til sidst bliver alt genstand for latter. Og til sidst bliver alt kærlighed. Det er den sidste form.
Louis Jensen
Tetsuko Matsuzua Jensen Foto “Mi” 5 x 9 cm
Bjørn Kromann-Andersen ” The Savior” Bronze H 35 cm
Lisbeth Thingholm “Connection” 236 x 295 cm
Metode
Opgiv alle forud givne figurer, ordenen, ordenes rækkefølge, stemningens stigen og fald, stilens sving, dens hvirvler og strømme som de én gang er fanget i rytmen. Og i stedet forme hensigtsløs registrerende, ikke bringende det ind i det moralske. Først da åbnes tingenes vilje og moral, men ikke som det yderste eller inderste. Og af sig selv bygger redskaberne nye strømme, kanter og rundinger, løftes de op i tingenes luft.
Louis Jensen
Michael Bredtved Olie på lærred “Æstetik for skidesprællere”” 30 x 40 cm
Michael Bredtved Olie på lærred “Silent running remake” 95 x 125 cm
Per Kjærsgaard Jensen Akryl på lærred “Genfødsel” 130 x 130 cm
Marianne Thingholm Akryl på lærred “OPsats” 110 x 90 cm
Tetsuko Matsuzuka Jensen Papier Mache “Fuchou” 7x 7 x 5 cm
Michael Bredthved “Tommestok og bøjle” 238 cm
Marianne Thingholm Olie på lærred “Uden titel” 45 x 70 cm
Bjørn Kromann-Andersen “Langt ude i Skoven” Stentøj L 35 cm
Per Kjærsgaard Jensen Akryl på lærred “Horror Vacui” 80 x 30 cm
Lisbeth Thingholm Snit i diverse plader “Nature Morte” 150 x 106 cm
Tetsuka Matsuzuka Jensen Papier Mache “Reshi” 33 x 8 x 7 cm
Per Kjærsgaard Jensen Akryl på lærred “Her og der” 100 x 40 cm
Marianne Thingholm Akryl på lærred “Uden titel” 100 x 130 cm
Altings forbundethed
Alting hænger sammen. Kroppen og sindet. Naturen og mennesket. Kærligheden og jalousien. Det største og det mindste. Det er udstillingens tema.
De står på gulvet, de hænger på væggene, blandet godt og grundigt mellem hinanden. Noget er genkendeligt, andet ganske ejendommeligt og ikke let at identificere. Kontekst er stilhed og råberi, flothed og noget der ligner grimt. Der fortælles om tiden, der provokeres og der rejser sig en modstand mod melankolien og opgivelsen.
Louis Jensen
Fra ophængningen på KUNSTPAKHUSET – Foto Barbara Katzin