Albrecht Durer, “Melancolia”, 1514

Der findes et kobberstik, Dürers Melankolia. Aktuelt i en tid, hvor tabet af

tro, mening, tillid, kærester, venskaber, tillid til institutionerne og politik er

på spil. Kunne man gennemtrænge melankoliens skal, som det menneske,

der stak hovedet igennem himmelhvælvingen og orienterede sig om, hvad

der var på den anden side? Kan man det? Det vil Kontekst. Kontekst vil

benytte sig af værktøjerne, der ligger spredt på jorden som Melankoliens

engel, tage dem op og bygge et hus hinsides og fri af den melankolske

opgivelse. Gennem billedet og skulpturen at få kræfter til at rejse sig op

tværs gennem tidens misere.

 

Tekst af Louis Jensen

 

,

 

 

 

Tetsuko Matsuzuka Jensen  “Miku”  paper Mache  23 x 13 x 8 cm

 

 

Marianne Thingholm  Akryl på lærred   “Organic”  115 x 100 cm

 

 

Lisbeth Thingholm  Tushpen på voksdug  “Frog”  130 x 100 cm

 

 

Bjørn Kromann-Andersen  Radering  “The Crow”  10 x 20 cm

 

 

Bjørn Kromann-Andersen  “Erosion”  Fotografi

 

 

Bjørn Kromann-Andersen  Radering  ” Earthquake”  10 x 20 cm

 

Form

Til sidst falder det sammen i én form, erindringen, sproget og kroppens eufori når tanken står foran sin opfyldelse. Så bygger det sig sammen, komponerer sig, skruer sig ind i sig selv, vridende sig til ét stykke, men derefter altid åbnende sig påny, og da stadig under denne tavse virbreren, denne parathed til udsigelse og deltagelse som var det et politisk testamente, som var det en blomsterflue der står summende, der står svirrende på sine vinger, en dynamo der driver livet op i fart, ind i en højere lyshed, og da samtidig rummende en langt skarpere, en ubarmhjertigere afvisning. Fornemmet som værende sig selv helt uden omskrivning fra vingespids til vingespids.

Og til sidst bliver alt genstand for latter. Og til sidst bliver alt kærlighed. Det er den sidste form.

Louis Jensen

 

 

Tetsuko Matsuzua Jensen Foto  “Mi”  5 x 9 cm

 

 

Bjørn Kromann-Andersen ” The Savior”   Bronze  H 35 cm

 

 

Lisbeth Thingholm “Connection”   236 x 295 cm

 

Metode

Opgiv alle forud givne figurer, ordenen, ordenes rækkefølge, stemningens stigen og fald, stilens sving, dens hvirvler og strømme som de én gang er fanget i rytmen. Og i stedet forme hensigtsløs registrerende, ikke bringende det ind i det moralske. Først da åbnes tingenes vilje og moral, men ikke som det yderste eller inderste. Og af sig selv bygger redskaberne nye strømme, kanter og rundinger, løftes de op i tingenes luft.

Louis Jensen

 

 

Michael Bredtved   Olie på lærred  “Æstetik for skidesprællere””  30 x 40 cm

 

Michael Bredtved   Olie på lærred  “Silent running remake” 95 x 125 cm

 

 

Per Kjærsgaard Jensen   Akryl på lærred   “Genfødsel” 130 x 130 cm

 

 

Marianne Thingholm  Akryl på lærred  “OPsats”  110 x 90 cm

 

 

Tetsuko Matsuzuka Jensen  Papier Mache   “Fuchou”  7x 7 x 5 cm

 

 

Michael Bredthved  “Tommestok og bøjle”  238 cm

 

 

Marianne Thingholm  Olie på lærred  “Uden titel”  45 x 70 cm

 

 

Bjørn Kromann-Andersen  “Langt ude i Skoven”  Stentøj  L 35 cm

 

 

Per Kjærsgaard Jensen   Akryl på lærred    “Horror Vacui”  80 x 30 cm

 

 

Lisbeth Thingholm     Snit i diverse plader   “Nature Morte”  150 x 106 cm

 

 

Tetsuka Matsuzuka Jensen   Papier Mache  “Reshi”  33 x 8 x 7 cm

 

 

Per Kjærsgaard Jensen  Akryl på lærred  “Her og der”   100 x 40 cm

 

 

Marianne Thingholm   Akryl på lærred   “Uden titel”    100 x 130 cm

 

 

 

Altings forbundethed

Alting hænger sammen. Kroppen og sindet. Naturen og mennesket. Kærligheden og jalousien. Det største og det mindste. Det er udstillingens tema.

De står på gulvet, de hænger på væggene, blandet godt og grundigt mellem hinanden. Noget er genkendeligt, andet ganske ejendommeligt og ikke let at identificere. Kontekst er stilhed og råberi, flothed og noget der ligner grimt. Der fortælles om tiden, der provokeres og der rejser sig en modstand mod melankolien og opgivelsen.

Louis Jensen

 

 

Fra ophængningen på KUNSTPAKHUSET   –  Foto  Barbara Katzin